Alternatieve Stopmiddelen

Van de onderstaande middelen om te stoppen met roken is niet wetenschappelijk bewezen dat ze ook echt werken, toch zou dit misschien enkele mensen kunnen helpen. Hieronder staat over al deze alternatieve manieren om te stoppen een klein stukje uitleg.

Acupunctuur

Eén van de oudst bekende medische technieken is acupunctuur. Men gelooft dat de werkzaamheid hiervan ontstaat doordat er endorfine vrijkomen (natuurlijke pijnverlichters) die het lichaam laten ontspannen. Bij het stoppen met roken kan acupunctuur je helpen om te gaan met de ontwenningsverschijnselen. Deze methode wordt regelmatig toegepast om mensen te helpen met stoppen, maar er is weinig bewijs dat het inderdaad werkt.

Hypnose

Methodes met hypnose zijn er in allerlei soorten en maten. Dit maakt het lastiger om goed te onderzoeken of het goede methodes zijn om te stoppen met roken. Over het algemeen lijkt het erop dat de meeste onderzoeken met controlegroepen nog niet hebben bevestigd dat het werkt. Toch zijn er mensen die hebben bevestigd dat ze wel positieve resultaten hebben behaald. Als je dit graag wilt proberen, raadpleeg dan je dokter voor een gediplomeerde therapeut die hypnotherapie verzorgt.

Lasertherapie (lage klasse)

Deze techniek wordt ook wel koude lasertherapie genoemd en heeft raakvlakken met acupunctuur. Bij deze methode worden koude lasers gebruikt in plaats van naalden zoals bij acupunctuur. De behandeling is bedoeld om de roker te laten ontspannen en om endorfine vrij te laten komen ter nabootsing van de effecten van nicotine in de hersenen, of de energie van het lichaam in balans te brengen en zo de verslaving te verlichten. Ondanks dat er geclaimd wordt dat mensen er baat bij hebben gehad, is er geen wetenschappelijk bewijs dat lasertherapie mensen kan helpen om te stoppen met roken.

Kruiden en supplementen

Er is weinig wetenschappelijk bewijs dat het gebruik van homeopathische middelen en kruidensupplementen ondersteunt als hulpmiddel bij het stoppen met roken. Omdat deze producten worden verkocht als aanvulling op een dieet, is er geen toestemming nodig van de NVWA (voedsel- en warenautoriteit) om ze te verkopen. Dit betekent eveneens dat fabrikanten niet hoeven aan te tonen dat ze werken en zelfs niet dat ze veilig zijn. Zorg ervoor dat je goed op het etiket van een product kijkt als er wordt geclaimd dat het je kan helpen om te stoppen met roken. Er is niet aangetoond dat supplementen helpen bij het stoppen of minderen met tabak. De meeste supplementen zijn combinaties van kruiden, maar niet van nicotine. Er bestaan geen bewijzen die erop wijzen dat ze bijdragen om mensen van het roken af te helpen.

Smaakveranderaars

Er zijn ook andere methoden om mensen te helpen stoppen met roken, zoals bij de drogist en apotheek verkrijgbare producten die de smaak van tabak veranderen, stop-met-roken-diëten die het verlangen naar nicotine verminderen en vitamine combinaties. Momenteel is er weinig bewijs dat deze ook echt werken.

Magneettherapie

Magneettherapie om te stoppen met roken werkt met twee kleine magneten die op bepaalde plekken tegenover elkaar worden geplaatst aan beide zijden van het oor. De magnetische kracht houdt ze op hun plek. Er bestaat momenteel geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat magneettherapie een effectieve methode is om rokers te helpen. Veel online shops verkopen deze magneten met wisselende positieve ervaringen.

Motivationele therapieën

Zelfhulpboeken, websites en apps kunnen op een aantal manieren helpen om jezelf te motiveren om te stoppen met roken. Een bekend voorbeeld is een berekening van je financiële besparingen. Sommige raakten gemotiveerd omdat ze precies hadden uitgerekend wat ze konden besparen als ze stopten met roken. Misschien wel genoeg geld voor een mooi reis in de zomervakantie!

Therapie van lichaam en geest

Sommige studies hebben gekeken naar stoppen met roken met behulp van yoga en meditatie. De resultaten waren niet overduidelijk in het voordeel van deze methoden, maar sommige mensen verlangden inderdaad minder naar sigaretten en rookten minder. De onderzoeken zijn nog steeds gaande. Cognitieve verwerkingsmethoden worden ook bestudeerd.

Uit 15 onderzoeken bleek dat korte periodes van lichte tot matige lichaamsbeweging zou helpen om het verlangen naar sigaretten te verminderen. De meeste studies waren echter te klein om betrouwbare effecten aan te tonen. Een studie suggereerde dat mensen die actief deelnemen aan sportprogramma’s meer kans hadden om te stoppen. De proefpersonen vermeden soms echter de sportactiviteiten, waardoor het moeilijk was om de effectiviteit ervan te testen. Meer onderzoek met behulp van groepen is gewenst.