Cold Turkey Stoppen met Roken

Cold turkey betekent dat je abrupt stopt met roken zonder de hulp van nicotine vervangers of medicijnen. Veel ex-rokers hebben succes gehad met deze manier van stoppen. Dit heeft de meeste kans van slagen als je minder dan tien sigaretten per dag rookt en omdat je niet de hulpmiddelen van nicotine vervangers hebt, is het vooral belangrijk dat je jezelf mentaal voorbereid:

Stel een stopdatum vast:

Kies eerst een paar weken van tevoren een datum uit wanneer je wilt gaan stoppen met roken. Kies een rustige tijd van het jaar wanneer je agenda niet zo vol zit. Stress kan een grote trigger zijn voor rokers, dus probeer niet te stoppen rond de tijd dat je bijvoorbeeld een examen of tentamen hebt, een groot project moet afronden of tijdens andere stressvolle gebeurtenissen in je leven.

Anticipeer op je verlangen naar nicotine:

Nicotine is een sterk verslavende drug, het is zelfs verslavender dan cocaïne en heroïne. Je kunt er dus donder op zeggen dat je terugverlangt naar een sigaret. Aan de andere kant duren deze verlangens over het algemeen niet meer dan 5 tot 10 minuten maximaal. Doe wat je kunt om jezelf af te leiden van deze onbedwingbare trek, kijk wat je vrienden aan het doen zijn op Facebook, neem een stukje kauwgom of speel een spelletje op je telefoon.

Ken je gewoonten:

Denk na over de tijden waarop er de meeste kans is dat je weer een sigaret zou opsteken: is dat misschien ‘s ochtends met een kopje koffie, na het avondeten, met vrienden, of in de pauze van je werk? Op die momenten waarop je gewoonlijk naar een sigaret grijpt, is de aandrang vaak het sterkst. Plan vooruit en brainstorm over een paar alternatieve activiteiten of afleidingen. Neem dus een bakje koffie in een rookvrij café, maak een wandeling na het eten, ga naar de film in plaats van naar een café of ga een keer met het openbaar vervoer of carpool samen met iemand anders. Hoe meer je deze vaste gewoonten van jezelf afschudt, hoe meer je jezelf afleidt van het verlangen om te roken.

Maak een lijst van de redenen om te stoppen:

Misschien wil je jouw gezondheid wel verbeteren, geld besparen, misschien had je altijd al willen stoppen vóórdat je een bepaalde leeftijd zou bereiken, of misschien wel al het bovenstaande. Noteer alle punten op de lijst en bewaar deze in je portemonnee of sla hem op in je telefoon. En als je op een dag ontzettend verlangt naar een sigaret, zoek je lijstje dan op voor houvast.

Weet dat de ontwenningsverschijnselen tijdelijk zijn:

Cold turkey betekent dat je veel intenser de symptomen van je ontwenning ervaart dan wanneer je nicotine vervangers gebruikt. Gelukkig zijn de meeste ontwenningsverschijnselen twee tot drie dagen na je laatste sigaret op hun piek en verdwijnen ze daarna geleidelijk.

De meest voorkomende effecten van de ontwenningsverschijnselen van nicotine zijn onder meer:

• Hoofdpijn

• Prikkelbaarheid, angst, rusteloosheid, of verveling

• Slaperigheid

• Verhoogde eetlust en gewichtstoename

• Slapeloosheid, waaronder onrustig dromen en nachtmerries

• Problemen met concentreren

• Duizeligheid

• Depressie

• Intens hunkeren naar nicotine

• Gespannen gevoel, rusteloos of gefrustreerd

• Tragere hartslag

• Constipatie of winderigheid

• Hoest, droge mond, keelpijn en loopneus

Betrek je vrienden en familie erbij:

De kans is groot dat je vrienden en familie blij zijn dat je wilt stoppen met roken. Vraag hen om je te helpen met de afleiding als je last hebt van een onbedwingbare zin in een sigaret. Dit doen ze door er voor je te zijn als je een sigaret wilt pakken. Zorg ervoor dat ze je een snelle peptalk kunnen geven. Plan verder activiteiten op rookvrije plekken en locaties in, zoals het winkelcentrum, de bioscoop en de meeste restaurants. Vraag of ze begrip kunnen opbrengen voor wanneer je jezelf geïrriteerd voelt.

Voor- en nadelen van Cold Turkey

Er kleven ook nadelen aan cold turkey stoppen. In het algemeen raden medisch deskundigen cold turkey niet aan als een goede manier om te stoppen met roken. Dit is waarom:

• Onderzoek heeft uitgewezen dat minder dan 5 procent van de rokers hun doel behaalt wanneer ze cold turkey toepassen. "Een betere manier is om begeleiding te combineren met medicatie." Aldus 1 van de onderzoekers.

• Onderzoek laat ook zien dat bij mensen die medicatie of nicotine vervangers gebruiken, zoals de nicotinepleister, nicotine kauwgom of een inhalator met nicotine, de kans op succesvol stoppen verdubbelt of verviervoudigt. Wanneer je cold turkey stoppen toepast, haal je in wezen je schouders op voor de medische vooruitgang en alle ontwikkelingen die het gemakkelijker hebben gemaakt voor je om te stoppen.

Er zijn ook een aantal voordelen aan het stoppen met behulp van cold turkey. Als je zo je doel bereikt, doe je dit praktisch kosteloos.

Cold turkey is alleen zinvol als je als lichte roker minder dan 10 sigaretten per dag rookt. Ook werkt de manier vaak goed voor zware rokers die slecht nieuws hebben gehad over hun gezondheid of die proberen van een aan roken gerelateerde ziekte af te komen. In die gevallen zou je een enorme motivatie moeten hebben om over verleidingen heen te stappen en in leven te blijven. Wat ook werkt is als je een tijd in het ziekenhuis hebt gelegen, omdat je dan meestal een aantal dagen of weken niet hebt gerookt. De pijnlijke ervaring van een hartstilstand schijnt ook het verlangen om te roken te verminderen.