E-sigaret (Elektrische Sigaret)

Je kunt ze zowat overal roken en veel mensen zeggen dat ze je van het roken af kunnen krijgen. Anderen zijn sceptisch en terughoudend om de proef op de som te nemen. Dan hoor je weer dat ze toch slecht voor je zijn en dan weer niet. Er woedt een heftige discussie omtrent de e-sigaret. Dus zorg dat je eerst meer te weten komt over de voor- en nadelen voordat je de beslissing neemt om ze te gaan gebruiken.

Wat zijn e-sigaretten?

Elektrische sigaretten of kortweg e-sigaretten zijn apparaatjes op batterijen die gevuld zijn met vloeibare nicotine in een oplossing van water en propyleenglycol. Veel e-sigaretten zien eruit als echte sigaretten, met een wit cilindrisch buisje, bruine filter en roodgloeiende tip. Andere elektrische sigaretten worden verkocht in minder opvallende kleuren.

Hoe werken ze?

Bij een trekje aan het uiteinde van de elektrische sigaret ontstaat er damp die vervolgens via inhalatie in de longen terechtkomt. Deze damp wordt gemaakt door een batterij die de nicotine verhit. Het eindresultaat is een gevoel van rook in de mond en longen zonder echt te roken.

E-sigaret kopen

Omdat elektronisch roken steeds populairder wordt is de e-sigaret ook te koop in steeds meer verschillende winkels. Zo kun je deze kopen bij de plaatselijke sigarenboer maar ook bij sommige drogisterijen zoals het Kruidvat. De meeste elektrische sigaretten worden verkocht via internet, er zijn dan ook vele aanbieders en er komen er steeds meer bij. Lees op ons forum welke betrouwbaar zijn.

Voordelen van de e-sigaret

In tegenstelling tot tabaksproducten, zijn er momenteel geen wetten van kracht die het gebruik van e-sigaretten op het openbare plekken verbieden. Hier is wat onlangs uitgevoerd onderzoek zegt over de positieve aspecten van dit product:

• In een onderzoek onder 40 tabak-verslaafde rokers is geconcludeerd dat het roken van de elektrische sigaret het verlangen om te roken verlicht. Het weerstaan van het verlangen werd goed verdragen en farmacologisch gezien was het meer te vergelijken met een Nicorette-inhalator dan met tabak.

• In een andere studie onder 50 rokers die de gezondheidsrisico's van hun roken wilden verminderen, maar niet volledig wilden stoppen, werd geconcludeerd dat elektrisch roken de consumptie van sigaretten drastisch verminderde zonder ontwenningsverschijnselen. Bovendien bleven de nicotine-concentraties in hun bloed redelijk stabiel en hun verlangen om helemaal te stoppen bleef eveneens intact. De studie concludeerde echter wel dat het geen veiligere keuze is dan een sigaret omdat de e-sigaret koolmonoxide in het bloed verhoogt. Aan de andere kant veroorzaakte het product weinig significante bijwerkingen.

• Tijdens een online enquête ondervroegen onderzoekers de bezoekers van stoppen met roken websites en discussieforums over hun ervaringen met de e-sigaret en stoppen met roken. Van de ruim 3500 deelnemers, waren 70 procent voormalige rokers, 61 procent waren mannen, en de mediane leeftijd was 41 jaar. Gemiddeld gebruikten de deelnemers de e-sigaret voor ongeveer 3 maanden, inhaleerden ze 120 pufjes per dag en gebruikten ze 5 cartridges per dag. Bijna iedereen gebruikte cartridges die nicotine bevatten. 35 procent zei dat de elektrische sigaret hen geholpen had te stoppen met roken, terwijl 92 procent zei dat ze er minder door waren gaan roken. Een meerderheid van de deelnemers zei dat de elektronische sigaret hielp om het verlangen naar een sigaret tegen te gaan, om vervolgens beter om te kunnen gaan met ontwenningsverschijnselen.

Het nadeel van de e-sigaret

Als je een verstandige consument bent, moet je zowel de positieve als negatieve aspecten van het product dat je wilt kopen bekijken. Elektronisch roken is daarbij geen uitzondering. Laten we kijken naar wat sommige onderzoeken zeggen over de negatieve aspecten van elektronisch roken:

• Onlangs werd er een onderzoek gepubliceerd dat suggereerde dat de e-sigaret niet voldoet aan bepaalde eisen, zoals essentiële gezondheidswaarschuwingen, de juiste etikettering, duidelijke instructies over hoe ze te gebruiken en weg te gooien. De auteurs van de studie merkten ook op dat bleek dat een deel van de e-sigaretpatronen lekten, wat een giftige blootstelling aan nicotine kon veroorzaken.

• In een onderzoeksrapport werd opgemerkt dat de e-sigaret slechts vijf minuten na het roken ervan een acute uitwerking op de longen had. De auteurs lieten eveneens weten dat deze effecten niet noodzakelijk van klinische betekenis waren. Tijdens de studie werden 40 gezonde rokers (30 interventie / 10 controle) gevraagd om de elektrische sigaret onverwachts te roken gedurende vijf minuten. De experimentele groep gebruikte de elektrische sigaret met nicotine-cartridge, terwijl bij de controlegroep de nicotine-cartridge verwijderd was.

Na vijf minuten mat men de longfunctie met diverse tests. De resultaten toonden aan dat er een hinder ontstond in de stromingsweerstand van de luchtwegen. Ook hadden de longen van deze gezonde rokers (rokers die niet zijn gediagnosticeerd met longaandoening of chronische aandoeningen) last van oxidatieve stress. Ze wezen er ook op dat het slechts 5 minuten roken betrof. Dit omdat de gemiddelde consument de elektronische sigaret vele malen per dag gebruikt, wat de risico’s kan verhogen. De auteurs suggereerden dat de e-sigaret mogelijk als kortdurend overgangsmiddel kan worden gebruikt om te stoppen met roken. De voordelen hiervan zouden opwegen tegen de risico’s.

• Verschillende onderzoeken tonen aan dat elektrische sigaretten ingrediënten bevatten die mogelijk giftig kunnen zijn voor mensen en dat er ook andere ingrediënten in zitten die niet veilig zijn. Ze suggereren ook dat het publiek geen manier heeft om te weten of e-sigaretten veilig zijn voor gebruik en welke soorten van potentieel schadelijke chemische stoffen er zijn aangetroffen in deze producten. Dit omdat e-sigaretfabrikanten niet verplicht zijn om de gegevens van klinische studies te verstrekken. Ook weten gebruikers niet hoeveel nicotine ze inademen als ze gebruik maken van deze producten. De onderzoekers zijn ook bezorgd dat de marketingcampagnes voor de e-sigaret de verslaving aan nicotine kan doen toenemen, vooral bij jonge mensen, omdat het hen zou aanmoedigen om te experimenteren met echte tabaksproducten.

De beste manier om te stoppen met roken

Hoe je ervoor kiest om te stoppen met roken is een kwestie van persoonlijke voorkeur. De beste methode is de methode die bij je werkt, houd dit in gedachten en doe er alles aan wat mogelijk is.

Raadpleeg je zorgverzekeraar over verschillende mogelijkheden om te stoppen met roken, maar kijk ook naar hulpmiddelen, zoals nicotine vervangers en medicatie zoals Champix en Zyban.

Als je besluit om de e-sigaret te proberen, bespreek dit met je arts en kom zelf meer te weten over de mogelijkheden. Wees op de hoogte van alle voor- en nadelen en let erop dat je een veilige methode selecteert. Maak vervolgens een weloverwogen beslissing. Het belangrijkste om te onthouden is dat het niet uitmaakt hoe je het doet: je maakt de beste beslissing van je leven!