4. Gestopt en Gestopt Blijven

Het vereist veel wilskracht om te stoppen met roken en vervolgens rookvrij te blijven. Het voelt goed om zover te zijn gekomen. Nu dat je bent gestopt met roken, is het tijd om je te concentreren op het ook op de langere termijn rookvrij blijven.

Hier zijn 5 tips om je te helpen je rookvrije toestand te behouden:

1. Wees op je hoede

Je lichaam is veranderd in de tijd dat je nog rookte. Je hersenen hebben geleerd om naar nicotine te hunkeren. Dit heeft ervoor gezorgd dat bepaalde mensen, plaatsen, dingen en situaties een sterke drang om te roken geven. Zelfs jaren nadat je bent gestopt, kan dit worden getriggerd. Dat is de reden waarom je nooit een klein trekje moet nemen van iemands sigaret, ongeacht hoe lang het geleden is dat je bent gestopt.

Nadat je bent gestopt, komt de drang om te roken vaak op bepaalde momenten naar boven. Voor veel mensen is thuis de moeilijkste plaats om de drang weerstaan. Bovendien is het lastig om de verleiding te weerstaan als mensen in je omgeving roken. Leer daarom de triggers te herkennen die je aanzetten om te roken, zodat je beter bent voorbereid om de verleiding te weerstaan. Als je verleid wordt, maak dan gebruik van wat je hebt geleerd.

2. Aandrang tegengaan

Het is misschien verleidelijk om er eentje op te steken als je de aandrang voelt, maar hoe langer je kunt zonder te roken, hoe meer deze driften zullen vervagen. Weersta de aandrang om te roken. Zorg ervoor dat je één of meerdere manieren hebt om de aandrang te weerstaan, bijvoorbeeld een wandeling maken of diep ademhalen.

3. Blijf optimistisch

Zorg ervoor dat je met een optimistische noot door je eerste dagen heen komt. Leg niet de schuld bij jezelf als je wel een sigaret neemt. Denk niet dat roken een kwestie van "alles of niets" is. Leef van dag tot dag. Denk eraan dat stoppen met roken een leerproces is.

4. Beloon jezelf als je rookvrij blijft

Het is moeilijk om te stoppen met roken en als je rookvrij blijft, is dat een belangrijke prestatie. Zorg ervoor dat je jezelf beloont. Nu dat je je geld niet meer uitgeeft aan sigaretten, zou je extra geld moeten hebben om voor jezelf een kleine traktatie te kopen. Nog mooier is het natuurlijk als je beloning niets kost. Geniet anders van een mooie wandeling nu je gemakkelijker ademt, of nodig een vriend of vriendin uit om ’s avonds film te kijken.

5. Laat jezelf ondersteunen

Zelfs nadat je een tijdje rookvrij bent, bestaat er nog steeds de verleiding om te roken. Als dit gebeurt, wees dan niet bang om hulp te vragen van iemand die je in het prille begin ook heeft bijgestaan. Dit is heel normaal en betekent niet dat je zwak bent. Vaak helpt het om er met iemand over te praten en zo te herkennen wat er werkelijk aan de hand is.

Vergeet niet, stoppen met roken doe je van dag tot dag. Vier je mijlpalen (zowel groot als klein), je verdient het!