Stoppen met Roken door te Minderen

Per jaar sterven 19.000 Nederlander aan de gevolgen van roken of meeroken. Naast de dood zijn er ook vele andere gevolgen van roken zoals een hartaanval, beroerte, vroegtijdige veroudering en andere gezondheidsproblemen. Er zijn verschillende methoden die je goed kunnen helpen om te stoppen met roken mits je hier klaar voor bent. Terwijl sommige rokers de voorkeur geven aan cold turkey stoppen (in 1 keer zonder hulpmiddelen), kan het stapsgewijs afbouwen van de hoeveelheid nicotine je lichaam afleren om te roken, waardoor de kans op vervelende ontwenningsverschijnselen ook minder is. Hoe pak je dit aan?

Stap 1

Bepaal de stopdag. Het beste kun je een stopdag kiezen op een belangrijke dag met een speciale betekenis, zoals een verjaardag of jubileum. Het hebben van een stopdag geeft je de tijd om langzaam af te bouwen en te wennen aan het niet-rokersschap. Schrijf de datum op of omcirkel het op je kalender zodat je er constant aan wordt herinnerd.

Stap 2

Bereken hoeveel dagen je hebt tot de uitgekozen stopdag en hoe je het aantal sigaretten dat je rookt terug kunt brengen tot aan de stopdatum, met als doel natuurlijk nul sigaretten. Bijvoorbeeld, als je van plan bent om een maand te nemen om te stoppen met roken, kun je acht sigaretten per dag roken in de eerste week, zes per dag in het tweede, en zo verder tot je met succes je behoefte om te roken hebt verminderd. Noteer op je kalender hoeveel sigaretten je moet halen tot aan de stopdag.

Stap 3

Koop precies genoeg sigaretten zodat je genoeg hebt tot aan de stopdag. Zodra je de stopdatum hebt bereikt, moeten alle sigaretten op zijn. Zelfs als je nog een sigaret over hebt, kun je verleid worden om dit te rationaliseren en er nog eentje op te steken. Hiermee mis je het doel.

Stap 4

Vervang sigaretten naarmate je mindert door gezonder gedrag. Maak bijvoorbeeld een wandeling, bel een vriend of vriendin op of eet een kauwgompje om je te helpen de onbedwingbare trek te stillen. Maak het proces makkelijker voor jezelf door eerst de sigaretten die je het minst nodig hebt niet meer te roken. Bijvoorbeeld, als je meestal een sigaret rookt als je gestrest bent en een sigaret bij de koffie, stop dan eerst met de sigaret tijdens de koffie. Zo hoef je niet te stoppen met roken en tegelijkertijd om te gaan met extra stress.

Stap 5

Beloon jezelf voor de vooruitgang die je maakt en beloon jezelf wekelijks als je voldoet aan je rookquotum. Bewaar de grootste beloning voor als je volledig van de sigaretten af bent. Wekelijkse beloningen zijn bijvoorbeeld een gezichtsbehandeling, lekker shoppen of een nieuw boek. Als je al je doelen hebt bereikt, kun je bijvoorbeeld een weekendje weg. Dit kan je helpen gemotiveerd te blijven en het doel dat je voor ogen hebt te bereiken.