3. Ontwenningsverschijnselen Roken

Bijna iedereen die langdurig heeft gerookt krijgt na het stoppen met roken last van ontwenningsverschijnselen. In tabak zit nicotine en zodra de nicotine in ons lichaam wordt opgenomen komt er dopamine in de hersenen vrij. Dit is een stof die zorgt voor een aangenaam gevoel als we belonende dingen doen, dit kunnen simpele dingen zijn zoals het gevoel na een opgeruimd huis of een net gewassen auto en ook bij zaken als eten en drinken komt er dopamine vrij. Als je ineens stopt met roken komt er een tekort aan dopamine in de hersenen en kun je allerlei ontwenningsverschijnselen krijgen.

Ontwenning na stoppen met nicotine bestaat uit twee delen: het lichamelijke en het geestelijke. De meeste lichamelijke ontwenningsverschijnselen die voorkomen bij het roken zijn:

• Problemen met slapen

• Zweetaanvallen

• Trek in snoep

• Meer hoesten

• Slechte stoelgang

• Problemen met de darmen en de maag

• Hoofdpijn

Veel voorkomende geestelijke problemen zijn:

• Jezelf niet kunnen concentreren

• Jezelf depressief voelen

• Snel boos worden

• Angstig gevoel

• Trillen

• Driftbuien

• Makkelijk irriteerbaar

Als je niet voorbereid bent op deze problemen, kun je verleid worden om weer te beginnen met roken. Nicotinevervangers en andere medicijnen kunnen helpen om veel van deze symptomen te verminderen. De meeste rokers vinden overigens het geestelijke gedeelte van stoppen de grootste uitdaging.

Als je gedurende langere periode van je leven hebt gerookt, is dit gedrag verbonden met een belangrijk deel van je dagelijks leven. Het begint al met ’s ochtends wakker worden, eten, lezen, tv kijken en het drinken van koffie. Het is nu tijd om deze activiteiten los te maken van je rookgedrag.

Rationaliseren

Een manier om alle driften en verlangens te overwinnen na het stoppen met roken, is door jezelf bewust te worden wanneer je jouw gedrag rationaliseert. Een rationalisatie is een verkeerde gedachte die zinvol lijkt, maar welke niet is gebaseerd op de werkelijkheid. Als je ervoor kiest om deze gedachte te volgen, al is het maar voor een korte tijd, kan dit leiden tot het rechtvaardigen van roken. Als je eerder hebt geprobeerd om te stoppen, herken je misschien een aantal van deze rationalisaties:

• "Ik heb er gewoon eentje nodig om dit lastige moment door te komen.”

• "Iedereen gaat ergens aan dood."

• "Vandaag is geen goede dag. Ik ga morgen stoppen. "

• "Hoe schadelijk is roken eigenlijk echt? Mijn oom rookte zijn hele leven en hij werd 100!”

• "Het leven is saai zonder een sigaretje."

• "Luchtvervuiling is waarschijnlijk net zo slecht."

Je kunt waarschijnlijk meer dingen toevoegen aan de lijst. Als je door de eerste paar dagen heen komt zonder te roken, noteer dan alle rationalisaties die je bij jezelf herkent. Kijk hier voor uit en laat je gedachten niet afdwalen, zorg dat je een andere afleiding hebt.

Gebruik deze ideeën om toegewijd te blijven aan het stoppen met roken:

• Vermijd de verleiding. Blijf voorlopig weg van de mensen en plaatsen die je verleiden om te roken.

• Verander je gewoontes. Schakel over op sap of water in plaats van alcohol of koffie. Kies voedingsmiddelen die je niet aanzetten om te roken. Neem een andere route naar het werk. Ga eens stevig wandelen in plaats van een rookpauze.

• Kies voor andere dingen om je mond bezig te houden: Gebruik vervangers zoals suikervrije kauwgom of zuurtjes, of rauwe groenten zoals worteltjes of zonnebloempitten. Sommige mensen kauwen op een plastic koffielepeltje of een tandenstoker.

• Doe iets dat helpt om de stress te verminderen. Neem een warm bad en ga dan voor een wandeling, of lees een boek.

• Adem diep in en uit: Toen je rookte heb je de rook diep ingeademd. Als je nu diep adem haalt, vullen je longen zich met frisse, schone lucht.

• Vertraging: Als je het idee krijgt dat je er eentje moet opsteken, doe dit dan niet! Zeg tegen jezelf dat je minstens 10 minuten moet wachten. Vaak is het dit eenvoudige trucje dat je behoedt voor het opsteken van een sigaret.

• Beloon jezelf. Wat je doet is niet gemakkelijk en dus verdien je een beloning. Vul een pot met het geld dat je iedere dag zou hebben uitgegeven aan sigaretten. Koop een boek, wat muziek of ga lekker uit eten. Begin anders met een nieuwe hobby of schrijf je in bij de sportschool. Natuurlijk kun je het geld ook sparen voor een grotere aankoop, als je een pakje per dag rookte kun je binnen 10 jaar een leuke nieuwe auto kopen.