2. Stappen op de Stopdag

Gefeliciteerd met je beslissing om te stoppen. Je eerste dag zonder sigaretten kan moeilijk zijn, maar met een plan wordt het gemakkelijker. Vertrouw niet op wilskracht alleen om jezelf rookvrij te houden. Bereid je goed voor zodat je hier zelfvertrouwen uit kunt putten.

Stap één

Vertel je vrienden en familie dat vandaag je stopdag is. Vraag hen om steun te bieden tijdens deze eerste dagen en weken. Zij kunnen jou helpen om door de moeilijk dagen heen te komen, maar zorg er ook voor dat je ze vertelt hoe ze je kunnen ondersteunen. Wees specifiek! Ze kunnen je gedachten niet lezen.

Stap twee

Zorg ervoor dat je de ondersteuning krijgt die je nodig hebt. Dit kan door het ontwikkelen van je eigen stoppen-met-rokenplan, of door het selecteren van een stopprogramma dat werkt voor jou. In een stopplan combineer je strategieën die je helpen om gefocust, zelfverzekerd en gemotiveerd te blijven. Als je nicotinevervangende middelen gebruikt is dit een onderdeel van je plan. Zorg ervoor dat het ’s ochtends het eerste is waar je tijd aan besteedt. Vergeet niet dat er geen juiste manier bestaat om te stoppen met roken. Wees gewoon open over wat je nodig hebt en vier het stoppen met roken niet met een sigaret.

Stap drie

Blijf bezig. Het ligt misschien voor de hand, maar bezig blijven is een van de beste manieren om rookvrij te blijven op je stopdag. Probeer een van de volgende activiteiten:

• Ga naar buiten en geniet van de frisse lucht

• Ga uit eten bij je favoriete rookvrije restaurant

• Ontspan met diepe ademhalingen

• Ga naar de bioscoop

• Verander je dagelijkse routine

• Neem kauwgom

• Plan een spelletjesavond met vrienden die niet roken

• Drink veel water

• Houd je handen bezig met een pen of tandenstoker

• Beweeg en sport

Stap vier

Vermijd verleidingen die je aanzetten tot roken. Verleidingen zijn de mensen, plaatsen, dingen en situaties die je drang om te roken te activeren. Op je stopdag is het beter om deze grootschalig te vermijden. Hier zijn een paar tips om je te helpen een paar van deze verleidingen te slim af te zijn:

• Vermijd cafeïne omdat dit je een zenuwachtig gevoel kan geven. Probeer in plaats daarvan water te drinken.

• Gooi je sigaretten, aanstekers en asbakken weg als je dat nog niet gedaan had.

• Ga om met niet-rokers. Aangezien de meeste mensen tegenwoordig niet roken, moet dit lukken.

• Zorg voor voldoende rust en gezond eten; gebrek aan slaap en te veel suiker kan de aandrang om te roken verhogen.

• Ga naar een plaats waar roken niet is toegestaan. Tenzij je die dure boete wilt riskeren, ben je minder geneigd om er eentje op te steken.

Stap vijf

Blijf positief, maar waakzaam. Stoppen met roken gebeurt op ieder moment van de dag. Denk niet dat roken voor altijd is. Besteed aandacht aan het hier en nu en de dagen vliegen voorbij. Stoppen met roken is moeilijk, maar het kan geen kwaad om positief te blijven. Neem jezelf niet teveel kwalijk. Dag één gaat er niet om om perfect te zijn, maar wel dat je niet rookt, zelfs niet één trekje. Beloon jezelf voor het volbrengen van een rookvrije 24 uur. Je verdient het!

Als je jezelf niet genoeg voorbereid voelt om vandaag te stoppen, plan dan een nieuwe stopdatum die realistisch is. Het is prima als je een paar dagen de tijd neemt om jezelf voor te bereiden om te stoppen met roken, het is immers een plan dat je hele leven gaat veranderen.