Stoppen met Roken Tips

Zoals je misschien weet is deze website gemaakt door ex-rokers die jou willen helpen om ook te stoppen met roken. Ik (de schrijver van dit artikel) heb onlangs mijn vijfde jaar rookvrij gevierd. Hoewel, eindelijk gestopt betekende voor mij, net zoals voor de meeste rokers, dat ik dit eerst vaak heb geprobeerd. Maar uiteindelijk is het toch gelukt en daarom wil ik graag met jullie mijn top 10 aan tips delen die dit tot een succes hebben gemaakt:

Geef jezelf volledig.

Bij de pogingen waarbij ik mijn doel niet bereikte, was ik maar voor de helft toegewijd. Ik zei tegen mezelf dat ik wilde stoppen met roken, maar voelde altijd in mijn achterhoofd dat ik zou falen. Ik schreef niets op en heb het ook niet aan iedereen verteld. De laatste keer (5 jaar geleden) heb ik alles wel opgeschreven. Ik schreef een plan, ik maakte een belofte aan mijn vriendin en ik vertelde aan familie en vrienden dat ik ging stoppen. Ik ging online en werd lid van een stop-met-roken forum. Ik had beloningen voor mezelf. Veel van deze beloningen komen aan bod in de volgende tips, maar het punt is dat ik volledig toegewijd was en er bovendien geen weg terug was. Ik maakte het onmogelijk voor mezelf om mijn doel niet te bereiken.

Maak een plan.

Je kunt niet zomaar opstaan en zeggen: "Vandaag ga ik stoppen." Je moet jezelf voorbereiden. Plan het goed in. Zorg voor een systeem van beloningen, een ondersteunend systeem, zoals iemand die je kunt bellen als je in de problemen zit. Schrijf op wat je doet als je een aandrang voelt. Print het uit en plak het op de muur, zowel thuis als op het werk. Als je wacht tot de drang heel groot wordt ben je meestal al te laat. Je moet er klaar voor zijn wanneer de drang zich manifesteert.

Word lid van ons stop met roken forum.

Een van de dingen die me het meest heeft geholpen om te stoppen met roken was een online forum voor mensen die willen stoppen en gestopt zijn. Je voelt je niet zo alleen als je ongelukkig bent. Ga naar ons forum en stel jezelf voor. De andere forumleden weten precies wat jij doormaakt. Vertel over je eigen ervaringen en lees ook die van anderen. Andere leden worstelen er mogelijk nog meer mee dan jij. Houd deze regel aan: Post een bericht voordat je er eentje opsteekt. Als je jezelf hieraan houdt, helpt dit om je drang te weerstaan. Anderen zullen je er dan doorheen praten. Bovendien deel je samen de overwinning van eerste dagen, weken, en maanden rookvrij. Ontzettend leuk ook!

Nooit meer 1 trekje.

De menselijke geest is bijzonder complex en ingewikkeld. Je hersenen zullen je wijsmaken dat één sigaretje geen kwaad kan. Het is lastig om in te gaan tegen die logica, vooral als je een hele sterke aandrang voelt. Vaak is het heel lastig om hier iets tegenin te brengen. Geef niet op. Zeg tegen jezelf, voordat de drang voelt opkomen, dat je geen enkel trekje meer neemt, nooit meer. Want de waarheid is dat dat ene trekje je gezondheid wél schaadt. Een trekje leidt tot een tweede en een derde, en al snel ben je niet meer te stoppen: je bent weer een roker geworden. Kortom, maak jezelf niet gek. Een enkele trekje zal bijna altijd leiden tot een terugval.

Beloon jezelf.

Je mag jezelf zeker belonen na de eerste dag, en de tweede en de derde. Je kunt dit elke dag doen als je wilt, maar doet dit zeker na week 1 en week 2. Doet dit ook na 1 maand, 2 maanden en 6 maanden en een jaar. Trakteer jezelf op goede beloning waar je naar uitkijkt: een etentje, nachtje in een hotel, nieuwe kleding etc. wat je jezelf kunt veroorloven. Nog beter: verzamel iedere dag het bedrag dat je hebt bespaart door niet te roken in een glazen pot. Dit is je beloningspot. Doe je best! Vier het succes en wees trots op jezelf! Je verdient het.

Stel het roken uit.

Als je de aandrang voelt om te roken, wacht dan. Doe de volgende dingen: haal een paar keer diep adem. Doe aan lichaamsbeweging. Drink wat water. Eet een hapje. Bel iemand op die je steunt. Plaats een bericht op ons forum. Doe er alles aan om het roken uit te stellen. Zorg voor vertraging. Stel het roken uit en de drang zal verdwijnen. Lukt je dit? Vier het dan! Geef je aandrang de tijd om te verdwijnen!

Vervang negatieve gewoonten met positieve.

Wat doe je als je gestrest bent? Als je momenteel op stress reageert met een sigaret, moet je iets anders vinden om te doen. Diep ademhalen, masseer je eigen nek en schouders en ga even sporten. Let op je gewoontes, wat is bijvoorbeeld het eerste dat je ’s ochtends doet? Of wat doe je in de auto? Waar rookte je meestal? Al deze gewoontes moeten worden vervangen door betere, positievere gewoontes.

Zorg dat je door de eerste en tweede week heen komt.

Als dat je lukt, dan zit je meestal gebakken. Het moeilijkste deel van het stoppen met roken zijn de eerste twee dagen. Als die voorbij zijn, ben je geslaagd voor je publieke vuurdoop, de rest is vooral mentaal. Maar week 1 is en blijft de moeilijkste periode, daarna wordt het makkelijker. De tweede week is nog steeds heel moeilijk, maar al een stuk makkelijker dan de eerste en daarna wordt het alleen maar beter.

Als je valt, sta dan op. En leer van je fouten.

Ja, we maken allemaal wel eens fouten maar dat betekent niet dat we mislukt zijn en dat we ons doel nooit zullen behalen. Als je valt, is dat niet het einde van de wereld. Sta op, veeg het stof van je af en probeer het opnieuw.

Ken je motivatie.

Wanneer je de aandrang voelt opkomen, zal je psyche proberen te rationaliseren. "Ach, hoeveel kwaad kan één sigaretje nou?” of “Mijn tante is er ook heel oud mee geworden." Vervolgens vergeet je waarom je gestopt bent. Weet dus waarom je dit doet voordat die aandrang zich opdringt. Is het voor je kinderen? Voor je partner? Voor je gezondheid? Zodat je beter kunt fietsen? Omdat het meisje dat je wilt versieren niet van rokers houdt? Kortom, heb je een goede reden om te stoppen, print deze dan uit en lijst hem in. Plak je motivatie op een muur. Herinner jezelf iedere dag weer aan de reden waarom je wilt stoppen met roken.

Denk positief.

Dit is de belangrijkste tip van allemaal. We hebben deze tip voor het laatst bewaard. Misschien klinkt het een beetje cliché, maar blijf positief en je zult slagen. Vertrouw ons maar! Het werkt! Zeg tegen jezelf dat je het kunt en wilt. Maak je jezelf wijs dat je het niet kunt, dan lukt het vervolgens ook niet. Als je het even moeilijk hebt, denk dan positief! Je kunt jezelf door de aandrang heen vechten. Blijf vooral tijdens de eerste week positief en optimistisch. Je kunt het, echt waar! Miljoenen mensen en wij zijn je voorgegaan, en als wij het kunnen, kun jij het ook!