1. Het Stoppen met Roken Voorbereiden

We weten het: stoppen met roken is moeilijk. Maar het is makkelijker als je jezelf van tevoren voorbereidt. Als je het gevoel hebt dat je klaar bent om te stoppen, begin dan met de volgende stappen:

1. Plan een stopdatum

Kies een datum binnen de komende twee weken waarop je van plan bent om te stoppen met roken. Dit geeft je genoeg tijd om alles te voor te bereiden. Denk hier echt goed over na. Vermijd dagen waarvan je druk bezig, gestrest bent of waarop je verleiding om te roken slecht kunt weerstaan (bijvoorbeeld een avondje uit met vrienden, de beste dag om te stoppen is meestal na het weekend).

2. Vertel familie en vrienden dat je van plan bent om te stoppen

Stoppen met roken is makkelijker als de mensen in je leven je steunen. Laat ze weten dat je van plan bent om te stoppen. Leg ze uit hoe ze je kunnen helpen om te stoppen. Mensen die stoppen hebben hiervoor behoefte aan verschillende soorten ondersteuning, dus zorg ervoor dat je vrienden en familie laat weten hoe ze precies kunnen helpen. Hier een aantal punten die je aan ze kunt vragen om je te helpen:

• Vertel familie en vrienden je redenen om te stoppen.

• Identificeer de verleidingen die je aanzetten tot roken en vraag je vrienden en familie om je te helpen deze te weerstaan.

• Vraag vrienden en familie om samen dingen met je te doen waar roken niet aan te pas komt (bijvoorbeeld uit eten of naar de bioscoop).

• Je wordt op een dag gegarandeerd verleidt tot een sigaret. Vraag vrienden en familie om je te helpen om geen sigaret te pakken te krijgen.

• Laat je vrienden en familie weten dat je misschien in een slechte stemming kunt zijn tijdens het stoppen. Vraag hen om geduldig te zijn en je erdoorheen te helpen.

• Vraag je vrienden en familie om te informeren hoe het gaat.

• Ken je een familielid of vriend die ook rookt? Vraag hem of haar dan om samen te stoppen, of in ieder geval niet te roken in jouw bijzijn.

• Heb je medicijnen? Vertel de arts of apotheker dat je wilt stoppen. Het kan nodig zijn om jouw doktersrecepten te veranderen nadat je bent gestopt.

Steun van familie en vrienden is de sleutel tot succes bij stoppen met roken. Denk zelf na over extra steun om je te helpen met stoppen.

3. Anticipeer en plan uitdagingen in tijdens het stoppen

Stoppen met roken is het moeilijkste tijdens de eerste paar weken. Je zult te maken krijgen met een onprettig gevoel, de verleiding om te roken en ontwenningsverschijnselen. Je krijgt een onstilbare trek in een sigaret. Het is ontzettend belangrijk om te anticiperen op deze uitdagingen. Om dit voor te zijn, kun je anticiperen op basis van de volgende zaken:

Onprettig gevoel

De eerste paar weken na het stoppen zitten heel veel mensen niet lekker in hun vel. Mensen hunkeren dan vaak naar een sigaret. Dit komt door de afkickverschijnselen van het roken. Afkickverschijnselen vinden plaats wanneer je lichaam begint te wennen aan de afwezigheid van nicotine uit sigaretten. Nicotine is de chemische stof die in sigaretten zit en ervoor zorgt dat je wilt blijven roken. Mensen die afkickverschijnselen vertonen, hebben vaak last van:

• Licht depressief gevoel

• Niet helder kunnen denken

• Niet kunnen slapen

• Chagrijnig, gefrustreerd of boos

• Angst, nervositeit, rusteloosheid

Je voelt je mogelijk geneigd om deze symptomen te verlichten met een sigaret. Vergeet niet dat deze gevoelens tijdelijk zijn, ongeacht hoe overweldigend ze op dat misschien wel zijn.

Aanleidingen om te roken

Aanleiding om te roken zijn specifieke personen, plaatsen, of activiteiten die je het gevoel geven dat je moet roken. Het is belangrijk om te weten dat je kunt leren om te gaan met deze aanleidingen.

Verlangen

Vaak krijg je korte maar intense verlangens om te roken. Ze duren meestal maar een paar minuten. Plan vooruit en kom met een lijstje van kortdurende activiteiten die je kunt doen als je een verlangen krijgt.

4. Verwijder sigaretten en andere tabaksproducten uit je huis, auto en van je werkplek

Je zult tijdens het stoppen in de verleiding blijven om te roken. Houd je haaks, je kunt het! Door het weghalen van voorwerpen en spullen die je herinneren aan het roken bereid je jezelf beter voor op het stoppen. Probeer deze tips:

• Gooi al je sigaretten en lucifers weg. Geef of gooi al je aanstekers en asbakken weg. Vergeet niet de asbak en aansteker in je auto.

• Gooi alle pakjes sigaretten weg. Houd er niet eentje achter de hand voor het geval dat. Slechts één pakje maakt het gemakkelijker om weer te beginnen.

• Verwijder de geur van sigaretten uit je leven. Maak alles schoon en zorg voor een frisse geur in de auto, thuis en op het werk. Reinig je gordijnen en kleding. Reinig je auto. Je zult minder geneigd zijn om te roken als je geen rook ruikt.

• Laat je tandarts je gebit reinigen en van vlekken ontdoen. Je tanden zullen er geweldig uitzien. En wanneer je permanent stopt met roken, zullen ze er altijd zo uit blijven zien.

Gebruik geen andere tabaksartikelen

Wil je andere tabakhoudende producten gebruiken in plaats van sigaretten? Stop even en denk na. Alle tabaksproducten bevatten schadelijke chemicaliën en giftige stoffen. Ondanks hun naam, bijvoorbeeld ‘light’, zijn sigaretten met weinig teer net zo slecht als gewone sigaretten. Rookloze tabak, pijpen, sigaren, waterpijpen, kruidnagelsigaretten en kruidensigaretten zijn eveneens schadelijk voor gezondheid.

Het maakt niet uit hoe ze worden aangeprezen in advertenties, alle tabaksproducten zijn gevaarlijk.

5. Praat met je arts of apotheker over manieren om te stoppen

Het is moeilijk om te stoppen met roken zonder de steun van anderen. In één keer volledig stoppen met de zogenaamde cold turkey manier is echter niet je enige optie. Bespreek met je arts of apotheker of er andere ondersteuningsopties zijn. De meeste artsen en apothekers kunnen jouw prangende vragen goed beantwoorden en kunnen je adviseren of doorverwijzen naar hulpinstanties.

Het gebruik van nicotinevervangende medicijnen kan effectief zijn tijdens het stoppen. Veel van dit soort medicijnen zijn gebaseerd op het vervangen van nicotine. Vaak zijn ze zonder recept verkrijgbaar. Er zijn de nicotinepleister, nicotinekauwgom of de nicotinetablet. Lees voor gebruik de instructies voor het gebruik van deze medicijnen. Als je vragen hebt over een medicijn, raadpleeg dan je apotheker. Als je zwanger bent of zwanger wilt worden, raadpleeg dan je huisarts voordat je een vorm van medicatie gebruikt. Als je van plan bent om te stoppen met behulp van medicijnen, vergeet dan niet om ze bij de hand te hebben op je stopdag.