Het Verhaal van Jan

Hoppa! – Niet meer gerookt sinds: 1 jaar, 9 minuten, 45 seconden.

Dit heb ik net gekopieerd van mijn stoppen met roken app, moeilijk te geloven, maar zoals ik vele anderen heb horen zeggen ... "Als ik het kan, kan jij het ook." Eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat ik deze mijlpaal zou bereiken. Ik heb zo vaak gefaald met het stoppen met roken. Ik stond op het punt om het op te geven. Dus wat was er deze keer doorslaggevend?

Ik heb meer dan 35 jaar lang gerookt. Dat begon toen ik rond de 15 was, waarschijnlijk net als bij de meesten van ons. Dus ik wist niet wat het was om een volwassen niet-roker te zijn. Ik heb 15 jaar lang geprobeerd om te stoppen, maar met weinig succes. Ik kan me niet herinneren hoe vaak ik probeerde te stoppen op mijn verjaardag ... soms voor een week of twee weken, of een paar dagen ... soms maar een paar uur. Ik werd zo moe van mijn falen, dat ik het zelfs een paar jaar opgaf om te stoppen. Dus wat maakt deze poging anders dan anders? Een aantal dingen: houding, onderzoek, kennis, planning, dagboek, hulp van anderen, steun, beloningen en het oplossen van problemen.

Houding: Zonder twijfel de belangrijkste factor voor succes is je houding, of hoe je het stoppen met roken benadert. Je kunt alles tot in detail uitplannen, alle hulpmiddelen hebben, alle steun, enzovoorts, maar als je geen toewijding hebt, gaat het niet lukken. Je moet stoppen met roken dé prioriteit van je leven maken.

Onderzoek: Ik deed veel onderzoek voordat ik deze keer stopte met roken. Ik heb geleerd wat roken echt is: het is een verslaving en een gewoonte. Ook onderzocht ik wat het doet, hoe het je in zijn greep krijgt, hoe het je langzaam doodt en hoe anderen met succes hun verslaving wisten te verslaan.

Er zijn tal van informatieve sites beschikbaar op het internet zoals de website waar ik dit verhaal voor schrijf, Nustoppenmetroken.nl. Deze website heeft alle informatie die er ook maar te vinden is over stoppen met roken. Stop niet met onderzoeken. Ontdek alles wat je kunt.

Kennis: Natuurlijk leidde dat onderzoek naar veel persoonlijke kennis, en kennis is macht. Weten wat roken is, hoe je lichaam erop reageert en waarom. Dit alles helpt je te begrijpen wat je lichaam doormaakt wanneer je stopt. Weten wat je te verwachten staat tijdens de ontwenningsfase is bijzonder prettig. Gewoon weten dat wat je ervaart normaal is, helpt je om te gaan met de ongemakken en om de controle niet te verliezen.

Planning: beslissen wanneer, hoe en waarom je gaat stoppen. Kies een datum ver genoeg in de toekomst zodat je de tijd hebt om echt enthousiast te worden over het stoppen. Wees hier niet overhaast in, zorg ervoor dat je er klaar voor bent. Zorg ervoor dat je er op de stopdag helemaal klaar voor bent. Denk er eens over en zet je redenen om te stoppen op papier.

Dagboek: Schrijf alles op dat te maken heeft met je poging om te stoppen, zelfs in het stadium van onderzoek en planning. Maak je stopdag een groot evenement. Noteer je redenen om te stoppen. Noteer belangrijke dingen die je hebt geleerd. Kopieer en plak dingen in je dagboek. Noteer je plannen ... hoe ga je het doen... welke problemen verwacht je ... hoe ga je om met problematische punten. Lees dit dagboek regelmatig terug. Herinner jezelf eraan waarom je wilt stoppen, en hoe graag je rookvrij wilt zijn.

Hulpmiddelen bij het stoppen: Ik heb deze keer geen hulpmiddelen gebruikt, maar heb er in het verleden wel een aantal uitgeprobeerd. Ik heb een paar keer hypnose geprobeerd. Een keertje hield ik het twee weken vol, en een andere keer rookte ik alweer op de weg naar huis. Ik heb een keer Zyban geprobeerd, maar hield niet van de angst die het veroorzaakte. Ik heb nooit serieus gekeken naar nicotinepleisters of kauwgom. Al deze dingen werken misschien wel voor andere mensen. Nogmaals, onderzoek alle hulpmiddelen. Praat met anderen die er ervaring mee hebben.

Steun: Ik vond steun een ontzettend belangrijke aspect om mijn stoppoging succesvol te laten zijn. Ik vond de steun van deze website en het stoppen met roken forum heel nuttig. Ik weet niet of het zou zijn gelukt zonder de steun die ik vond op deze site.

Ik had ook een stopmaatje (iemand die tegelijkertijd was gestopt). Dit kan nuttig zijn in een vroeg stadium. Helaas gaf ze haar stoppoging op na ongeveer tweeënhalve maand. Ik vond het jammer om haar te zien falen, maar ging niettemin alleen verder. Natuurlijk zijn andere vormen van ondersteuning ook nuttig. Ik vond de aanmoediging en steun van mijn vrouw heel fijn. Ik kreeg ook steun van familie en collega's.

Ik merkte ook dat er een groep mensen was van wie ik weinig steun ontving: rokers. Ze lijken niet veel te geven om je stoppoging ... waarom is dat? Toen ik rookte moedigde ik de mensen die ook rookte ook niet aan om te stoppen. Hoe dan ook, verwacht niet te veel steun van rokers. Ongetwijfeld ontvang je de meeste empathie van mensen net zoals jij die ook proberen te stoppen.

Beloning: Vergeet niet om jezelf te belonen. Het moet iets waardevols zijn. En maak je geen zorgen over de kosten van je beloning. Als je eenmaal bent gestopt, bespaar je bakken met geld. Zorg dat het iets speciaals is, iets dat je al een hele tijd hebt gewild, of iets dat je normaal niet zou kopen voor jezelf.

Geef jezelf verschillende soorten beloningen op verschillende tijdstippen. Koop eens iets dat je langere tijd bij je zult dragen. Misschien een sieraad ... zodat als je het ziet, je zult worden herinnerd aan wat je gedaan hebt om het te krijgen, en hoe trots je op jezelf bent dat je de verslaving de baas bent geworden.

Jan