Help! Ik heb weer Gerookt!

Zie één sigaretje als slechts een eenmalige vergissing. Denk na over waarom je een sigaret hebt gerookt en hervat het oude plan weer. Vergeet niet dat stoppen met roken moeilijk kan zijn en dat het tijd en toewijding kost om succes te boeken. Veel ex-rokers proberen te stoppen en slagen hier pas na vele pogingen in. Binnen drie maanden na het stoppen begaan de meeste mensen een kleine misstap.

Veel voorkomende oorzaken van misstappen

Over het algemeen zijn vergissingen te wijten aan een aantal factoren die spelen, aangezien er sprake is van een overgangsperiode naar een rookvrij leven. Bekijk de volgende situaties als zaken die tot een terugval kunnen leiden:

• Feestjes en verjaardagen

• Gewichtstoename

• Alcoholgebruik

• Gewoonte (bijvoorbeeld telefoongesprekken, 's ochtends koffie, enz.)

• Sociale druk

• Negatieve emotionele toestand bijvoorbeeld bij het overlijden van een vriend of familie

• Faalangst

• Hunkering naar tabak

• Ontwenningsverschijnselen

• Stressvolle gebeurtenissen (reeds gaande of verwacht)

• Gebrek aan motivatie om te stoppen

• Het ontbreken van een plan om te stoppen met roken

Blijf gefocust en houd in gedachten dat je binnenkort rookvrij bent, geef niet op. Terugvallen zijn een kans om te leren, niet om op te geven. Blijf het proberen!

Hier is wat je kunt doen als je een terugval hebt gehad:

• Erken dat je een terugval heb gehad. Je hebt een kleine tegenslag gehad. Dit betekent niet dat je weer een roker bent geworden.

• Identificeer de verleidingen. Wat precies zorgde ervoor dat je en sigaret opstak? Wees je bewust van die aanleiding. Beslis nu hoe je ermee om wilt gaan als je het even moeilijk hebt.

• Wees niet te hard voor jezelf. Een terugval betekent niet dat je plan is mislukt en het betekent ook niet dat je uiteindelijk je doel niet kunt bereiken.

• Wees ook weer niet te makkelijk voor je zelf. Als je een terugval hebt, zeg dan niet te snel, "Ach ja ik heb het weer verpest voor mezelf.” Ik kan net zo goed de rest van dit pakje oproken.” Het is belangrijk om je plan meteen weer op de rit te krijgen. Vergeet niet, je doel is om volledig rookvrij te worden, gun jezelf niet eens één trekje.

• Raadpleeg je arts of een andere gezondheidsprofessional. Hij of zij kan helpen je te motiveren om te stoppen met roken.

• Vraag om de steun van vrienden, familieleden, collega's, etc, die je nodig hebt om te stoppen. Je hoeft dit niet alleen te doen.

• Kijk met trots terug op de periode die je al rookvrij was, je kunt dit vast weer!

• Leer van je ervaringen. Wat heeft je het meest geholpen om je van de sigaretten af te houden? Zorg ervoor dat je dat de volgende keren vaker doet.

• Gebruik je een geneesmiddel om je te helpen met stoppen? Stop hiermee dan niet na slechts één of twee sigaretten. Blijf het gebruiken en hopelijk helpt dit je om op het juiste pad te blijven.